Hanging out with the Hayes

24 oktober 2018 - Toronto, Canada

De laatste dag voor ons in Canada is vandaag aangebroken, we vliegen vanmiddag naar het zonnige Miami Florida. De weervoorspellingen zien er goed uit, 30 graden en geen orkaan dreigingen, dus volop zwemmen!

Onze laatste week in Canada was super, al begon het niet helemaal top. Eerst zijn we naar het Algonquin NP gegaan. De trail die ons werd aanbevolen verliep niet helemaal zoals gehoopt, alleen maar dichtbegroeid bos met nauwelijks stijgingen of uitzichtpunten. Ik ben er redelijk van overtuigd dat de parkmedewerker net nieuw was die ons deze hike had aanbevolen of nog nooit een stap uit het informatiecentrum waar zij werkte had gezet, jammer. Wel hebben we in het park eindelijk Mooses (elanden) gezien! En hebben we zelf nog even snel 2 uitzichtpunten trails opgezocht, die inderdaad mooie views gaven over het hele park met de nodige stijging.

Een dag later hebben we nog een stop gemaakt in het pittoreske Huntersville. Ook  hier was een mooie lookout over het stadje waar een heuse fotoshoot werd gedaan door Japanse hipster jeugd. Toch maar besloten om niet hun shoot te fotobomben ook al was het erg verleidelijk. Daarna hebben we overnacht in Sundridge. Dit was een super mooi (en supergoedkoop) verblijf waar geen kip.. uhh gasten te vinden waren, alleen wij. Kippen waren er namelijk wel (zie foto’s). En daarna op donderdag door gegaan naar Chad & Tiffany in Sudbury.

Allereerst een introductie van de stad Sudbury: deze is ook bekend onder de naam Nickel City. Het gebied rond de stad is een belangrijk mijngebied, met name de koper- en nikkelmijnbouw, en levert een van de hoogte concentraties nikkelerts in de wereld op. Midden in de stad staat er daarom de Big Nickel, een negen meter hoge nickel (5 cent munt). Maar door de mijnbouw was de omgeving zo vervuild in 1920 dat alle bomen waren verdwenen en de grond zwaar verontreinigd was. De stad veranderde hierdoor in een maanlandschap, wat ook de reden was dat NASA hier in de jaren ’60 kwam trainen! Om de milieuverontreiniging tegen te gaan bouwde de stad o.a. een paar gigantische schoorstenen om de vervuiling buiten de stad te houden, we hoorden dat die deeltjes nu overal in de wereld nog worden gevonden. Thanks! Gelukkig is dat nu anders, sinds 1980 zijn er meer dan 12 miljoen bomen bijgeplant en is de stad weer groen.

Maar wauw, wat zijn we daar welkom geheten door Chad & Tiffany. Echt te gek, super gastvrij. We mochten in de slaapkamer van hun blijven slapen, wat een heuse danszaal was. Bij aankomst stond er een heel lunchbuffet voor ons klaar, en die hoeveelheid eten bleef de rest van onze dagen daar voortzetten (ja, in Miami dus helaas niet echt een beachlife ready fysiek :P) Hun huis is echt prachtig, een droomhuis gelegen aan een meer, met meerdere zonnedecks en 2 steigers voor water- en ijsplezier. Ook kunnen ze beren hebben in de achtertuin, helaas niet gezien toen wij er waren ;)

Maar goed, we waren in Sudbury voor Chad en zijn familie. Zoals in de vorige blog al geschreven kennen we Chad Hayes van de Kilimanjaro in 2011 en heeft Auke een paar jaar later nog met Chad een trip gemaakt naar de Aconcagua. Vorig jaar waren Chad en Tiffany in Nederland maar helaas hebben we elkaar toen net misgelopen. Zij zijn toen verloofd in het Vondelpark en nu een jaar later is de bruiloft!

De dag van aankomst hebben we bij hun thuis gechilled en is Auke 's avonds bijgeschoold in de spelregels van ijshockey. De dag erop zijn we naar het Science North museum geweest. Erg tof en erg rustig waardoor we van alles hebben kunnen checken en uitproberen. Ze hebben er fossielen, bevers, een stekelvarken, meerdere slangen, skeletten van vanalles etc, maar ook heel veel proefopstellingen die je zelf kan uitproberen. We moesten erg denken aan Nemo in Amsterdam. Heel leuk voor kinderen maar stiekem ook voor volwassen, haha. Auke werd bij de reactiesnelheidsproef ingemaakt door een 6 jarige, redelijk traumatisch te noemen. Wende was niet weg te slaan bij de knikkerbaan die een zwart gat na bootste, het spijkerbed lag best comfortabel en Auke & Chad hoefde niet over te geven na een ritje in de gyroscope, win!

De dag erop was het wedding time! Chad en Tiffany waren er erg relaxt onder en hadden ons ook al uitgelegd dat een informele bruiloft was. 's ochtends zijn we zelfs eerst nog mee geweest met een ijshockeytraining van Chad zijn jongste zoon Colton, erg koel. ‘s middags gingen we naar het restaurant, waar al heel snel de ceremonie volgde, die een kwartier duurde, en vervolgens feest! Ook al was het informeel de gasten waren alles behalve informeel gekleed, allemaal tiptop. Ik voelde me enigszins underdressed, maar ja, beetje lastig als je 3 maanden op reis bent om je beste jurk en schoenen mee te nemen. De avond was heel gezellig en Wende was niet weg te slaan van de dansvloer (pianist die verschillende Disney liedjes speelde en andere requests) en ze was erg goed gehumeurd waardoor ook Annemiek er de hele avond bij kon blijven. Wende was natuurlijk wel de laatste uren aan het slapen in de buggy. Ook hadden we nog een mini reünie op de bruiloft, een andere Kilimanjaro klimmaat was daar aanwezig, Clinton, erg leuk om hem ook na zoveel jaren weer te zien.

De volgende ochtend waren we redelijk vermoeid. Maar gelukkig hadden wij Nederlandse pannenkoeken meegenomen inclusief stroop en poedersuiker. Deze heeft Auke klaar gemaakt voor het ontbijt. Braeden, de zoon van Chad, durfde zelfs de gevaarlijke uitspraak te doen dat ze beter zijn dan de Canadese pannenkoeken. Ook zijn we die dag nog naar een pumpkin patch geweest. Heel typisch om een keer mee te maken, inclusief een doolhof in een maisveld, een spookhuis in een schuur, vuurtjes om marshmallows en worstjes te roosteren, pompoenschilderen en het allerleukste grote buizen waar kinderen in kunnen kruipen die je vervolgens heel hard kan weg rollen. Zie foto’s. De dag hebben we afgesloten in een restaurant waar de beste hamburgers van Sudbury werden geserveerd. Auke zijn beste hamburger quest kwam hiermee bijna tot een einde, want ze zijn erg lekker, maar Auke wil de quest toch nog doorzetten in het vervolg van onze reis. ’s Avonds nog nostalgisch Nintendo NES spelletjes gespeeld. Een tip: Auke niet raadplegen als je ziek bent, hij is super slecht in Dr. Mario ;)

En toen was ons bezoek in Sudbury alweer voorbij. Na afscheid te nemen van Chad & Tiffany, en nog een korte stop bij de ouders van Chad (Cal & Esther) zijn we vertrokken naar Toronto. Daar hebben we o.a. de CN Tower en het Ripley Aquarium bezocht. Beide super toeristisch maar behoorlijk indrukwekkend. Met 553 meter was de toren tot 13 september 2007 het hoogste vrijstaande bouwwerk ter wereld op land, waarna hij werd gepasseerd door de Burj Khalifa (bedankt Google). Het aquarium was vooral voor Wende erg leuk, met veel verschillende VIES (Wende haar uitspraak voor vis) te zien was, maar ook veel poepa mogelijkheden (zie een vorige blog voor uitleg).  Het centrum van Toronto vonden we super chill met leuke restaurantjes en diverse architectuur. Het had volgens ons wat weg van een mini New York.

En nu alweer de allerlaatste dag in Canada... Canada is ons heel goed bevallen en we gaan zeker nog een keer terug komen. Al is het alleen maar om weer gebruik te maken van de mega gastvrijheid van de familie Hayes. Super bedankt Chad, Tiffany, Braeden, Colton, Cal, Esther en de rest voor een super verblijf en een onvergetelijke tijd in Sudbury.

En de standaard afsluiting, afgelopen week waren dit onze overnachtingsplaatsen:
Dinsdag 16 okt: Dwight Village Motel
Woensdag 17 okt: Northridge Inn & Resort (Sundridge)
Donderdag 18 okt t/m zondag 21 okt: Chad & Tiff’s house (Sudbury)