From Sea to Summit

2 oktober 2018 - Jasper, Canada

Onze vorige blog ging over Vancouver Island, terwijl we nu alweer een week verder in de Canadese Rockies zitten (met een uur tijdsverschil, nu -6 GMT). Wat hebben we in de afgelopen week meegemaakt en wat is ons opgevallen?

Begin vorige week hebben we ondervonden dat de Tim Hortons (Canadese koffieketen) in Squamish traag internet en slechte koffie heeft. De reden dat de foto’s en de video van vorige week wat later verschenen dan de blog. Niet meer doen dus. Het bezoek aan de kopermijn in dezelfde plaats was een leuke afwisseling met de overvloed aan natuur, hoewel wij graag wat meer verhalen hadden gehoord van heroïsche mijnwerkers en het afzien destijds o.i.d.

Vervolgens zijn we naar Whistler gegaan. Whistler is een erg dure stad ala Zermatt. Wij dachten destijds in Zermatt het duurste ijs ooit te hebben gehad, 20 euro voor 3 ijsjes, maar dat werd hier bijna overtroffen, 13 euro voor 2 ijsjes. Hier was de ijssalon echter wel iets bijzonders met een eigen giftshop met o.a. eigen geproduceerde kaas (rare combi toch?) en erg lekkere hoorntjes in choco sprinkel dip (het ijs zelf was daartegenin teleurstellend). In Whistler hebben we voor Wende ook een muts en een paar handschoenen gekocht (vergeten mee te nemen vanuit NL...) want volgens de weerberichten zou het richting de min 15 Celsius kunnen gaan in Banff. Banff ligt nog op de planning om te bezoeken, dus vandaar.

Op de Whistler RV campground (een RV campground op 30 minuten rijden van de stad Whistler, voor Nederlandse begrippen dus niet echt naast de deur al doet de naam anders vermoeden) hadden we een super uitzicht over een hele reeks heuvels/bergen met o.a. de Black Tusk. Deze is Auke opgerend. Maar Auke zou Auke niet zijn als hij dat alleen had gedaan die dag. Nee, dit werd gecombineerd met de Garibaldi Lake Trail. Een trail van 9 km omhoog lopen (900 hoogtemeters) met als hoogtepunt, hoe kan het ook anders, het Garibaldi Lake en dan datzelfde stuk weer terug naar beneden. Na 6km deze trail te hebben bewandeld met Wende op zijn rug is Auke al rennend afgeslagen naar de Black Tusk (nog zo’n 7km met 900 hoogtemeters). Wende werd voor de laatste 3km van het Garibaldi Lake Trail aan Annemiek overgedragen en we meeten elkaar weer bij het lake, waar Annemiek en Wende een uur of iets hebben kunnen chillen. Vervolgens hebben we samen weer terug gelopen. Goede wandel opwarmer voor de rest van de trip, wellicht iets te ambitieus om mee te beginnen (Auke heeft nog steeds spierpijn en Annemiek vond het zonder het stuk rennen ook zwaar genoeg). Als bonus mocht Auke ook nog iets omrennen omdat er een beer op de trail was, overigens niet gezien, maar hij zou net om de bocht zitten werd hem verteld.

In Wells Gray hebben we herten en beren gezien. Zelfs een beer met jonkies, goed gespot. De naam van dit park deed zichzelf ook eer aan, we hebben geen zon gezien die dag ;)
Van een Belg hebben we trouwens berenspray overgekocht. Hij vloog de dag erop weer terug naar huis en had het niet meer nodig (maar het mag ook niet het vliegtuig mee ingenomen worden). Berenspray is een soort super peperspray dat 10 meter ver kan sprayen. Met Grizzlies kan je het nodig hebben. Even kijken of we het ook daadwerkelijk mee gaan nemen, de meningen van de Canadezen zijn wisselend hierover. Voor de zekerheid in Jasper ook nog een berenbel gekocht met Canadese vlag (souvenir in de pocket), waar Wende mooi mee kan rinkelen tijdens een trail.

Je mag overigens tegen Canadezen niet zeggen dat Canada net Amerika is, maar stiekem vinden wij het net Amerika. Je hebt hier ook de Wallmart (inclusief de bijzondere types: google People @ Wallmart), dezelfde fastfood ketens, evenveel waarschuwingen etc. Ook zien we in de landschappen veel overeenkomsten met Amerika, bijvoorbeeld het echte prairie landschap. Dat hadden we niet verwacht hier te zien.

Mooi om ook te zien wat voor types je onderweg allemaal tegenkomt. Van de plaatselijke rednecks bij de liquor store, de overduidelijke Nederlanders, Aziatische toeristen die stiekem fotos van Auke en Wende maken, tot de kettingrokende Duitsers (en echt niks anders lijken te doen), de toeristen in eigen land en de down-to-earth locals.

We zitten nu in de plaats Jasper, waar we morgen wat gaan hiken in het National Park. Het sneeuwt hier nu alleen behoorlijk maar vanaf woensdag zou het weer beter worden. Wellicht dat we daar even op gaan wachten zodat we nog een trail kunnen doen die nu is afgesloten ivm de weersomstandigheden. De binnenkomst hier was behalve op de sneeuw na al wel heel goed in Jasper, gelijk een kudde elks (wapiti’s) gezien. We moeten alleen bij ze uit de buurt blijven omdat het nu bronsttijd is. Het schijnt dat ze zelfs auto’s aanvallen als de mannetjes hun eigen reflectie daarin zien, in de veronderstelling dat het een concurrent is. Gelukkig gaat dat voor onze inmiddels niet meer zo glimmende RV niet op ;)

Zo, dat was hem voor nu. De video wordt ondertussen ook geüpload en ook weer foto’s, dus die zullen weer wat later verschijnen. Maar ook deze keer als afsluiter een kleine opsomming van onze overnachtingsplaatsen:
Maandag 24 sept t/m dinsdag 25 sept: Alice Lake Provincial Park Squamish
Woensdag 26 sept t/m donderdag 27 sept: Whistler RV park & campground
Vrijdag 28 sept: Fraser Cove Campground (Lillooet)
Zaterdag 29 sept: Pinegrove campground & RV park
Zondag 30 sept: Dutch Lake resort & RV park (Clearwater)
Maandag 1 okt t/m dinsdag 2 okt: Wapiti Campground (Jasper)

Tot de volgende update!

1. Truus Ten Berge Elferink:
    2 oktober 2018
    Prachtig
  2. Driek:
    3 oktober 2018
    Heerlijk even een stukje meereizen zo 😉
  3. Arjen:
    Super vet !!!
    Misschien stuk lood kopen voor auke 😂.
    Gaat ie niet zo ver weg.

Veel plezier.
  4. Jeroen en odile:
    3 oktober 2018
    Gaaf en zulke bekende beelden. Hoe bevalt de camper?
  5. Nina:
    Mooie foto s !
  6. Annemiek:
    5 oktober 2018
    Thanks en camper bevalt heel goed!
  7. Maritza:
    7 oktober 2018
    Leuk om weer te lezen en zien! Ziet er super mooi uit allemaal!