Ice, ice, baby!

9 oktober 2018 - Calgary, Canada

Onze laatste blog was geschreven vanuit Jasper. Helaas werd het erg koud toen we er waren en konden we door de sneeuw en ijs niet de hikes doen die we wilden. De hike die we wel hebben gepoogd te doen was normaal gesproken een eitje maar het was nu een glijbaan geworden, halverwege de wandeltocht zijn we mede daardoor (en protesteren van Wende) teruggekeerd. De dag erop besloten om door te reizen richting Banff via de Icefield Parkway. Dit is ‘de’ weg door de Rocky Mountains en wordt als volgt omschreven in de Lonely Planet: The highest and most spectacular road in North America. Numerous roadside stops give you the chance to take in the parkway’s brilliantly colored glacial lakes, gushing waterfalls and exquisite viewpoints. En die omschrijving klopt volledig. Wat een super toffe route was dit! We hadden ook wel veel geluk met het weer, blauwe lucht en zon. Maar de weg zelf was wel erg ijzig door het slechte weer van de dagen daarvoor waardoor je wat rustiger moest rijden maar dat vonden wij geen enkel probleem. Het is tot nu toe de dag waarop we de meeste foto’s hebben gemaakt. Dit is ook terug te zien aan de foto's die we hebben geüpload bij deze blog, de meeste zijn van deze route. De Icefields Parkway loopt 230 kilometer door Jasper National Park naar Lake Louise, in Banff National Park. Echt een aanrader. Inmiddels hebben we begrepen dat de route nu gesloten is door de vele sneeuwval, dus we hebben echt geluk gehad.

Helaas zorgde de sneeuw van de dagen ervoor dat we een aantal langere hikes ook niet konden maken in de daarop volgende plaatsen. Het was ook daar nogal glad en we hadden geen crampons bij ons. Daarnaast waren sommige wegen en routes ook afgesloten waardoor het al onmogelijk werd. De hike die we wel hebben gemaakt bij Lake Louise was echter legendarisch. Naja, we hebben 5 uur gedaan over een kleine 8km hike naar een theehuis en weer terug. Dit kwam niet door de conditie van de wandelroute (er was wel veel sneeuw, maar prima te bewandelen) maar door Wende, of eigenlijk ons. Net als bij de vorige hike in Jasper en een zeer kleine tijdens de Icefields Parkway route zette Wende het op een gegeven moment op een brullen waardoor we bij beide wandelingen rechtsomkeert hadden gemaakt en bij RVkomst was alles weer koek en ei. Wende weer vrolijk, wij chagrijnig en in het vage vuur van wat er nu aan de hand was. Deze keer wilden we echter niet ‘opgeven’ en hebben we echt alles geprobeerd na te gaan wat er aan de hand kon zijn. Normaal vindt Wende het namelijk altijd erg leuk met wandelen... Vol goede moed begonnen, maar helaas na een poosje begon mevrouw te protesteren. Battle plan in actie: Dikke laag kleding en gaan, even eten, en door, drinken, en door, schone luier, en door, Peppa Pig, en door, dragen in de armen i.p.v. de rugzak, en door... Maar helaas hielp alles maar even en daarna was het weer mis... Zou ze dan toch ziek zijn of is er iets anders?... Net als de temperatuur was nu ook het humeur van papa en mama onder het nulpunt aangekomen. Maar opeens kwam daar het Eureka moment: Koude voeten! Zou dat het misschien kunnen zijn? Wende uit de draagtas gehaald en gewikkeld in de jas van Annemiek, elk been in een mouw en al dragend in de armen van Annemiek weer terug lopend (want ze stopte nog niet gelijk met protesteren). Na een paar minuten was ze weer stil en na iets van een kwartier begon ze ook praatjes te krijgen. Zullen we dan toch weer een poging wagen omhoog? Wende overgeheveld naar de draagzak incl. de sokkenjas van Annemiek en als een malle omhoog gegaan en dat ging top! Mevrouw had het erg naar haar zin en boven in het theehuis voelde het echt als een prestatie (meer op ouderschapsgebied). Ons daar zelf getrakteerd op thee (dûh), soep en overheerlijke home-made mountain bars. Maar doordat de wandeling zolang had geduurd was de zon nu hoger komen te staan, de lucht stralend blauw en werden we op de terugweg getrakteerd op een super turquoise gekleurd Lake Louise, prachtig!

En natuurlijk hebben we gelijk snowboots gehaald voor Wende die tot -23 graden Celsius gaan. Deze hebben we gekocht bij één of andere jagerswinkel, waarbij je als klant eigenlijk verplicht een verhoogde 4x4 pickup truck moet hebben, van country muziek moet houden, voorkeur voor opgezette dieren en je fashion kennis niet verder gaat dan de kleur camou (serieus camouflage tutu’s gezien daar). Behalve super snow boots had Auke daar ook bijna een roze Assault Rifle gekocht voor Wende.

Na Lake Louise zijn we doorgereisd naar Banff waar we 2 nachten verbleven. Ook hier waren helaas veel wandelroutes onbegaanbaar maar hebben we ons prima vermaakt in het stadje en Auke heeft nog een run gedaan. Vervolgens zijn we doorgereden naar Drumheller. Daar een bezoek gemaakt aan het Royal Tyrrell Museum of Paleontology. Het museum heeft een verzameling van meer dan 160.000 fossielen en is een van de belangrijkste musea ter wereld over dinosauriërs. Dit was erg tof en Wende heeft zich goed vermaakt, al waren toegangshekjes en nooduitgangen saboteren soms nog wel interessanter. Ook hier de Dino Trail gechecked, een hele mooie loop door Dino landschap.

En nu zitten we alweer een paar dagen in Calgary en vliegen we morgen door naar Toronto. Vanmorgen hebben we afscheid genomen van onze RV. Dat was nog wel even spannend want op de Icefields parkway was er een behoorlijke barst ontstaan in onze voorruit. We waren erg benieuwd hoe daar op gereageerd zou gaan worden en wat ons dat zou gaan kosten. Maar dit was geen enkel probleem bij de teruglevering... Heel fijn! Helaas waren we wel de buggy van Wende vergeten mee te nemen naar ons hotel en die heeft een uurtje later nog alleen de taxi gepakt naar ons hotel.

Het RV avontuur zit er nu op, in 20 dagen 9 kampvuren gehad (waarbij er slechts 2 zakken marshmallows door zijn gegaan) en het laatste kampvuur was het mooist dat nog tot 6 uur ’s ochtends heeft gebrand. De RV heeft 2.890km’s afgelegd, dit hebben we redelijk goed ingeschat van te voren want deze km’s moest je van te voren afkopen bij de verhuurder, onze opgave was 3K. Het reizen met een camper hier is heel chill. Veel campgrounds, goede faciliteiten, de parkeerplaatsen zijn groot genoeg en de meeste wegen (en drive-thru’s) zijn goed te rijden. Misschien is het in de zomer anders, want dan moet het hier super druk zijn en moet je echt elke campground reserveren. Het valt wel op dat er veel verschil is in de campgrounds, bij de ene sta je een meter van de andere RV, bij de andere konden we de buren niet eens zien. En de ene keer full service en dan weer geen enkele service (lees: electra, water, sanitair dump, douche etc.) wat niet altijd te herleiden is aan de prijs. Maar over het algemeen hebben we op mooie campgrounds gestaan.

Wel super fijn dat we in onze camper elke avond zelf konden koken. Dit hebben we één avond echter niet gedaan, dat was gisteren met Thanksgiving (Thanksgiving is in Canada een maand eerder dan in de Verenigde Staten). Tien jaar terug in de US tijdens Thanksgiving stranden Auke en ik bij de Denny’s waar we toen de Turkey diner special iets namen. Zo gigantisch vol als dat we toen waren was echt legendarisch, dus dat vonden we wel de moeite waard om eens te herhalen. Daarom gisteren weer naar de Denny’s gegaan (die zit ook in Canada). Maar helaas.... geen Turkey diner kunnen bemachtigen, en we zaten ook zeker niet zo vol als 10 jaar terug, maar wel een leuke herinnering.

De video hebben we nog niet gemaakt en dus ook nog niet geüpload. Dit gaan we waarschijnlijk morgen doen. Bedankt in ieder geval voor alle reacties op de blog, video’s en foto’s, super leuk! Het kost ons steeds wat tijd om dit te maken en  nog meer met de belabberde Wi-Fi etc., dus is het extra fijn als het gewaardeerd wordt. Vanaf nu gaat het waarschijnlijk beter omdat we meer in hotels/motels of Airbnb’s zitten. Het wordt weer een nieuwe uitdaging om met een huurauto op pad te gaan i.p.v. met een camper (denk aan minder goed kunnen koken / ongezonder eten en wisselende slaapplekken voor Wende). De komende twee weken maken we een rondje in Ontario en Quebec. Andere natuur, meer grote steden, let’s go!!!

En als standaard afsluiter weer een opsomming van onze overnachtingsplaatsen:
Woensdag 3 okt: Lake Louise Campground
Donderdag 4 okt t/m vrijdag 5 okt: Tunnel Mountain Campground (Banff)
Zaterdag 6 okt: Dinosaur RV Park (Drumheller)
Zondag 7 okt t/m maandag 8 okt: Calgary West Campground
Dinsdag 9 okt: Ramada Plaza by Wyndham Calgary Downtown

Tot de volgende update!

1. Jeroen en odile:
    10 oktober 2018
    Hoi hoi, prachtige fotos, ik ken het , zooooo mooi en erg leuk geschreven. Beetje jaloers maar hoor
  2. Linda & Reinier:
    Prachtig daar zeg!! Genieten! xx
  3. Danielle:
    10 oktober 2018
    Wauw! Wat een avonturen! Jullie maken echt een fantastische reis. Groetjes van Erik, Daniëlle, Cas en Isa.
  4. Geertje van Hasseld-Ritsma:
    10 oktober 2018
    veel plezier nog , moest ook aan jullie denken toen ik bij het uitzoeken van de fotoboeken van opa en oma Ritsma een boek tegen kwam van hun camper tocht door Canada.
    Groetjes Geertje en natuurlijk Roel
  5. Santine Scholten:
    10 oktober 2018
    Leuk verhaal weer!! Veel plezier xx
  6. Wim:
    10 oktober 2018
    Gelukkig is Wende weer blij met warme voetjes.
    En wat een prachtige foto s.
    Goede reis verder.
  7. Martin Jacobs:
    10 oktober 2018
    Wow hey, idd veel veel ijs.
  8. Ome Henkie:
    Stunning pics! Awesome folks! Enjoy
  9. Martin Werker:
    10 oktober 2018
    Prachtige foto's. Leuk reisverslag. Nog heel veel plezier en fijne dagen. Dat van die koude voetjes komt mij heel bekend voor :-) Hebben wij ook eens meegemaakt.
  10. Angelique:
    10 oktober 2018
    Hoi Hoi, arme Wende, gelukkig is het probleem opgelost en heeft ze weer lekkere warme voetjes.
    Wat een prachtige foto's zeg!! Met ons avontuur nog in het verschiet is mijn vriendje heel nieuwsgierig naar de camera en lens/lenzen die jullie mee hebben. Als jullie dat met ons willen delen heel graag!! ;-)
  11. Annemiek:
    11 oktober 2018
    Hoi Angelique. Wij hebben nog net voordat we vertrokken een nieuwe compact camera aangeschaft; de Sony cybershot rx100 VI. Omdat de voorgangers ons ook al heel goed bevielen en we liever niet teveel bagage mee wilden, daarom gekozen voor deze nieuwe compact versie. Hij bevalt (weer) super!
  12. Annemiek:
    11 oktober 2018
    En natuurlijk bedankt voor alle reacties! Heel leuk :)
  13. Truus Ten Berge Elferink:
    11 oktober 2018
    Prachtige foto 's weer en wat schrijf je ontzettend leuk. Veel plezier
  14. Angelique:
    11 oktober 2018
    Hoi Annemiek, dank je wel voor je bericht. :-)
  15. Cal Hayes:
    12 oktober 2018
    great blogs! see you soon!
  16. Paul:
    12 oktober 2018
    T'was weer een cadeau om te lezen en te kijken, erg leuk. En wat een doorzettingsvermogen met Wende!! Fijne voorzetting en tot laterrrr!
  17. Arjan Johansson:
    14 oktober 2018
    Supertof om allemaal te lezen en supermooie foto's! have fun!
  18. Driek:
    16 oktober 2018
    Weer heel leuk geschreven en wat een adembenemend landschap! Geniet ervan 😘
  19. Dianne oostendorp:
    2 november 2018
    Wat een mooie foto's en verhalen. 😉